Ventspils brīvostas pārvalde pabeigusi unikāla projekta īstenošanu. Projekts saistīts ne tikai ar papildu iespējām kuģu apkalpošanā, bet arī ar apkārtējās vides atveseļošanu. Ostā pabeigta pirmā naftas muliņa demontāža.

Dubultsvarīgs projekts

No 1959. līdz 1961. gadam celtā naftas muliņa demontāža tika uzsākta 2013. gada februārī. Savukārt 2014. gada decembrī valsts komisija apstiprināja aktu par visu ar projektu saistīto darbu pabeigšanu, stāsta projekta vadītājs no brīvostas pārvaldes puses Arnis Mazalis. Projektā bija iekļauta muliņa demontāža un grunts attīrīšana no naftas produktu piesārņojuma līdz normatīvajam līmenim, kā arī grunts izvešana no ostas teritorijas. Projekta divkāršā nozīme piešķīra tam īpašu svarīgumu un atbildīgumu. Sarežģītākais un atbildīgākais bija izņemt piesārņoto grunti tā, lai nepieļautu tās nokļūšanu ostas akvatorijā. Ar naftas produktiem piesārņotā grunts bija sakrājusies naftas muliņā, darba daļas aizbērumā gandrīz 4,5 metru dziļumā zem ūdens līmeņa, norāda Mazalis. Par laimi, laika apstākļi, respektīvi, vētras, neradīja papildu šķēršļus darbu norisei.

 

Visus Ventspils ostā vecākā naftas muliņa demontāžas darbus veica AS LNK Industries. Tā kā projektā Ventspils brīvostas 1. muliņa demontāža bija iekļauti ne tikai demontāžas, bet arī ar naftas produktiem piesārņotās grunts attīrīšanas darbi, tajā piedalījās arī LNK Industries partneri – bīstamo atkritumu apsaimniekotāji un pārstrādātāji AS BAO un SIA Eko Osta, kā arī vides sanācijas projektu vadības uzņēmums SIA Ambervivus –, apvienojoties pilnsabiedrībā LNK Industries Eko.

 

Attīrīts lielākais grunts apjoms

Projekta ietvaros kopumā tika attīrīts 32 000 kubikmetru ar naftas produktiem piesārņotas grunts, pielietojot Latvijā speciāli šim projektam izstrādātu mikrobioloģijas tehnoloģiju, informē LNK Industries. Lai to veiktu, LNK Industries Eko saņēma B kategorijas atļauju bīstamo atkritumu pārstrādes poligona izveidei, aprīkojot to ar modernām grunts un ūdens attīrīšanas iekārtām. Poligona vieta un iekārtas tika izvēlētas tā, lai neradītu kaitējumu videi un apkārtējās teritorijas iedzīvotājiem. Pielietotās attīrīšanas iekārtas un tehnoloģijas nodrošināja, ka izmantotais mazgāšanas līdzeklis bioloģiski noārdās, turklāt notekūdeņu, kas rodas grunts mazgāšanas procesā, attīrīšana ir efektīvāka, stāsta AS BAO valdes priekšsēdētājs Māris Kalniņš. «Šī pro­jekta veiksmīga īstenošana apliecina uzņēmumu izstrādāto tehnoloģiju konkurētspēju un ļaus izvērst nopietnu darbu specializētā vides piesārņojumu sanācijā gan Latvijā, gan ārvalstīs, kur kompānija plāno aktīvi piedāvāt šāda veida pakalpojumus,» norāda Kalniņš.

 

Izceļ no 12 metru dziļuma

Projekta vadītājs Arnis Mazalis vērš uzmanību uz visa projekta sarežģītību. 1. naftas muliņš bija nopietns ostas akvatorijas piesārņojuma ar naftas produktiem avots. Bez regulāras naftas un naftas produktu iekraušanas kuģos pie muliņa ir bijuši arī dramatiski notikumi, piemēram, 1985. gadā uzsprāga tankkuģis Ludvigs Svoboda, atgādina Mazalis. Gadījās arī mazākas avārijas. Līdz ar to naftas muliņš bija burtiski piesūcināts ar naftas produktiem, kuri, svārstoties ūdens līmenim, skalojās un nokļuva Ventā.

 

Naftas muliņa demontāža nebija vienkārša arī no tehniskā viedokļa. «Pie naftas muliņa bija 12,5 metrus liels dziļums. Var iedomāties, ko nozīmēja izcelt vecās konstrukcijas no tāda dziļuma,» saka Mazalis. Visas izceltās konstrukcijas tika attīrītas no naftas produktiem uz vietas, bet dzelzsbetona detaļas pēc attīrīšanas un sagriešanas tika izmantotas Ziemeļu mola nostiprināšanai. Muliņa aizbēruma grunts ir izrakta līdz 12 metru dziļumam. Zem mīnus 4,5 metru atzīmes, kā parādīja veiktās izpētes, grunts bija tīra, tādēļ to bija iespējams izvest uz jūras izgāztuvi, turpina Mazalis. Kopumā demontāžas darbu laikā izrakts nedaudz vairāk nekā 32 000 m3 piesārņotas grunts un gandrīz 40 000 m3 tīras grunts, kas izvesta uz jūras izgāztuvi.

 

Grunts attīrīšanas līmenis un tā atbilstība normatīvajām prasībām nepārtraukti tika kontrolēti, bet mērījumu rezultāti nonāca arī atbildīgajās institūcijās – Ventspils reģionālajā vides pārvaldē un pilsētas domes Vides uzraudzības nodaļā. Daļa attīrītās grunts izvesta uz slēpošanas kalnu Lemberga hūte, bet daļa izmantota būvniecībā. «Darbs ir paveikts kvalitatīvi, poligona vietā nav palikušas nekādas grunts attīrīšanas darbības pēdas, līdzās esošajā teritorijā atjaunoti kontrol­urbumi, ar kuru palīdzību tiek veikts gruntsūdeņu piesārņojuma ar naftas produktiem monitorings,» norāda Vides uzraudzības nodaļa.

 

Profesionāļu sadarbībā

Jevgenijs Locovs

LNK Industries valdes loceklis

 

Demontāžas darbus veicām, apvienojot un izmantojot pilnsabiedrības partneru peldošo un sauszemes tehniku, speciālistu un inženieru zināšanas un pieredzi. Demontāžas darbu uzsākām, demontējot galvas pāļa un starppāļa konstrukcijas. Muliņa darba un saknes daļas demontāža prasīja precīzu un saskaņotu darbību gan pašā objektā, gan piesārņotās grunts attīrīšanas poligonā, iesaistot visu partneru resursus, valsts un pašvaldību dienestus. Naftas produktu lokalizāciju demontāžas darbu zonā veiksmīgi realizēja sanācijas darbu profesionāļi. Liels paldies Ventspils brīvostas pārvaldei un projekta atbildīgajiem dienestiem!

 

Darbs padarīts labi

Imants Sarmulis

Ventspils brīvostas pārvaldnieks

 

1. naftas muliņa izmantošana tika apturēta, kad noskaidrojās, ka tas ir novecojis. Naftas muliņš celts vairāk nekā pirms pusgadsimta, un daudzi ventspilnieki, protams, atceras, kā no tā pa ostas akvatoriju izplūda naftas un naftas produktu plankumi. Naftas muliņa konstrukcijas bija sarūsējušas un vairs nevarēja pasargāt ostas ūdeņus no naftas produktu nokļūšanas tajos. Tādēļ arī tika pieņemts lēmums pārtraukt tā ekspluatāciju. Kā zināms, līdzās 1. naftas muliņam uzcelts kompānijas Baltic Coal Terminal ogļu muliņš. Tomēr 1. naftas muliņš traucēja kuģiem pienākt pie ogļu muliņa no abām pusēm, tādēļ jauno hidrobūvi varēja izmantot tikai no vienas puses. Pēc Baltic Coal Terminal lūguma Ventspils brīvostas pārvalde nojauca savu īpašumu. Ar paveikto darbu esam apmierināti. Naftas muliņā bija tik daudz ar naftas produktiem piesārņotas grunts, ka tās attīrīšanai vajadzēja celt speciālu poligonu vietā, kur kādreiz bija iepriekšējo attīrīšanas iekārtu dūņu laukumi. Demontējot naftas muliņu, uz poligonu izveda un attīrīja vairākus desmitus tūkstošus kubikmetrus grunts! Tik vērienīgi šī operācija notika pirmo reizi Ventspils ostā un, iespējams, arī Latvijā. Šajā ziņā 1. naftas muliņa demontāža palīdzēja atrisināt uzreiz divus svarīgus jautājumus – likvidēt nopietnu ostas akvatorijas piesārņojuma ar naftas produktiem avotu un nodrošināt iespēju vienlaikus pietauvoties diviem kuģiem pie ogļu termināļa.

 

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: