Nereti uzņēmumu vadītāji uzsver, ka Latvijā trūkst izglītotu darbinieku. Lai augstākā kvalitātē paceltu aroda apguvi, vairāki Ventspils brīvostas uzņēmumi iesaistījušies speciālā profesionālās izglītības programmā, ko īsteno sadarbībā ar Ventspils Tehnikumu.

Gandrīz trīsdesmit Ventspils Tehnikuma audzēkņiem šogad ir iespēja vienlaikus strādāt uzņēmumos, apgūstot praktisko darbu, un mācīties. Turklāt nule uzsāktais duālās profesionālās izglītības pilotprojekts nenozīmē tikai pāris mēnešu praksi mācību noslēguma posmā, bet teorijas apguves sasaisti ar praktisko darbu jau no paša mācību sākuma. Tāda iespēja radusies, jo sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un Ventspils Tehnikumu vairāki brīvostas uzņēmumi izrādījuši iniciatīvu piedalīties kopējā projektā, lai Latvijā aizsāktu tādu profesionālās izglītības praksi, kas nav atrauta no reālās darba vides, bet ir ciešā sasaistē ar to.

 

Ventspils ir viena no pirmajām pilsētām Latvijā, kurā šogad uzsākta darba vidē balstītu mācību programmu ieviešana. Šāds modelis tiek pārņemts no Vācijas, kur profesionālās izglītības un arī ražošanas tradīcijas ir spēcīgas un sevi jau apliecinājušas kā mūsdienu darba tirgus prasībām atbilstošas.

 

Pagājušajā mēnesī tika parakstīts nodomu protokols Par darba tirgus orientētas profesionālās izglītības apmācības ieviešanu. To līdztekus pašvaldībai, ministrijai un tehnikumam parakstīja arī vairāki brīvostas uzņēmumi – SIA Bucher Schoerling Baltic, Malmar Sheet Metal, Ventspils Elektronikas fabrika un Heimdal Skonto Latvia. Viens no aktīvākajiem uzņēmumiem ir mašīnbūves uzņēmums Bucher Schoerling Baltic. Tajā pirmo darba, prakses un mācību vietu vienlaikus jau atraduši vairāki tehnikuma audzēkņi no mašīnbūves tehniķu un inženiermehānikas programmām. No rīta viņi skolā apgūst teoriju, pēcpusdienā dodas mācīties un strādāt uz uzņēmumu. Jāpiebilst, ka ne par velti. Tādējādi audzēkņiem līdztekus studijām ir arī iespēja pelnīt. Tā kā tiek izvēlēti labākie, tas motivē audzēkņus arī mācībās būt starp labākajiem.

 

Arī uzņēmēju ieguvums no šādas sadarbības ir uzskatāms. Tiem ir iespēja sagatavot darbiniekus, lai vēlāk nebūtu jātērē laiks un līdzekļi specifiskai apmācībai.

 

Pēc šīs jaunās metodes tehnikumā šobrīd var apgūt tādus arodus kā metālapstrādi, mehatroniku, inženiermehāniku, elektroniku un enerģētiku un elektronikas programmu.

 

Jāatzīmē, ka, parakstot protokolu, Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāra vietniece Evija Papule neslēpa, ka Ventspils ir pozitīvais piemērs Latvijā šādas programmas ieviešanā, bet Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs uzsvēra, ka tas iespējams tikai tad, ja ir spēcīgi uzņēmēji. Tas, ka Ventspilī pietiekami liels uzņēmēju skaits ir iesaistījies, apliecina, ka ir, kur mācīties, un ir, ar ko sadarboties.

 

Dod rūdījumu dzīvei

Endijs Kviesis, Ventspils Tehnikuma audzēknis

– Mācos Ventspils Tehnikuma 2. kursā par mašīnbūves speciālistu. Paralēli mācībām esmu sācis arī darbu uzņēmumā Bucher Schoerling Baltic. Kad biju izvēles priekšā, kur turpināt izglītību un kādu specialitāti izvēlēties, sākumā domāju iet uz metinātājiem, taču galu galā nosliecos par labu mašīnbūvei. Jau no bērnu dienām man ir patikusi tehnika un tā ķimerēšanās. Kad biju vēl mazs, visu ko jau skrūvēju. Savu izvēli nenožēloju. Šī iespēja iesaistīties pilotprogrammā, manuprāt, dod man rūdījumu dzīvei. Brīžiem jau nav viegli visu apvienot – no rīta skola, pēcpusdienā darbs, pa nakti arī vēl jāmācās. Bet kam tad šajos laikos ir viegli?

 

Savu izvēli nenožēloju

Jurģis Petrošus, Ventspils Tehnikuma audzēknis

– Esmu šajā skolā pirmais, kuram ir iespēja apgūt mašīnbūves tehniķa amatu duālās apmācības formā. Nav, kam paprasīt, kā būs (smejas). Man bija tā, ka vispirms izvēlējos profesiju, jo jau biju sācis strādāt uzņēmumā. Tā ka profesija bija pirmā un tikai pēc tam mācības. Kamēr strādāju, sākumā jau mācījos no darba kolēģiem uzņēmumā, centos izmantot visu to informāciju un apmācību, kas pieejama internetā, taču sapratu, ka šim procesam jābūt profesionālam, jo visu, ko varēju tādā ceļā apgūt, jau biju izsmēlis, vajadzēja mācīties klāt. Patiesībā jau šī nozare ir neizsmeļama, visu laiku nāk klāt jaunas lietas, jaunas tehniskās iespējas. Strādāju uzņēmumā Bucher Schoerling Baltic jau kopš 2010. gada. Kad nācu interesēties par mācībām skolā, bija neliels samulsums par to, ka neesmu gluži tikko no pamatskolas sola, taču šobrīd varu teikt paldies skolai, uzņēmumam un saviem darba kolēģiem par šo iespēju. Jā, nav viegli, bet apvienot un paspēt visu var. Skolā esmu rīta pusē, bet uzņēmumā – dienas otrajā pusē. Tas nozīmē, ka esmu aizņemts no astoņiem rītā līdz vienpadsmitiem vakarā. Ir nogurums nedēļas nogalē, tomēr cenšos. Apzinos, ka uz mums, kas pirmie iesaistījušies šajā apmācības projektā, gulstas liela atbildība par to, kā tas izdosies, kā vispār aizies. Jūtam arī zināmu atbildību pret tiem saviem kursa biedriem, kas tikai tagad sāks apmācības procesu arī uzņēmumā. Būsim viņiem palīgi un zināmā mērā jau skolotāji.

 

Izceļamies ar lielu partneru iesaisti

Kristīne Vāgnere, Ventspils Tehnikuma direktore

– Jauniešiem šī ir lieliska iespēja, jo viņi atrod savas profesijas, savas darba vietas. Viena lieta ir tā, ka viņi apgūst, ko nozīmē virpošana skolā, pie skolas iekārtām, otra lieta – kad viņi to ierauga darba dzīvē un saprot, ka ar virpu var darīt fantastiskas lietas, tieši tāpat kā ar metināšanas aparātu vai citām ierīcēm. Piemēram, Ventspils Elektronikas fabrikā tās ir pavisam citas iekārtas. No otras puses, šis mācību modelis ir arī visai sarežģīts. Jo jauniešiem jāmācās plānot sava dzīve – kā tiks galā gan ar mācībām, gan ar tiem pienākumiem un prasībām, kurus uzliek uzņēmums. Tie ir jaunieši, kuri brīvprātīgi pieteikušies, jo šī programma nav nevienam uzspiesta, šis ir pilnīgs brīvprātības princips. Ja uzņemies kaut kādas saistības, ir jāspēj tās arī izpildīt. Tas ir tāds neliels audzinošais aspekts. Katrā ziņā jaunieši, kuri ir iesaistījušies, to saprot. Kamēr tā darba dzīve uzņēmumā vēl nav sākusies, viņiem ir pilnīga pārliecība, ka viņi tiks galā. Daļa no viņiem, kas nav vietējie, ir iecerējuši šeit palikt un, ja būs noderīgi uzņēmumam, redz šeit arī savu tālāko dzīvi – Ventspili veidot par savu ģimenes un dzīvesvietu.

 

Varam pateikt milzīgu paldies visiem tiem uzņēmumiem, kas iesaistījušies – ar ļoti aktīvu Ventspils brīvostas pārvaldes un pilsētas domes atbalstu, kas vairāk ir emocionāli motivējošs. Jāatzīst – Ventspilī šobrīd ir lielākais uzņēmēju skaits, kas iesaistījušies duālās profesionālās izglītības pilotprojektā. Jā, varbūt šie uzņēmumi nepaņem uzreiz milzīgu audzēkņu skaitu, bet tāpēc arī šis ir pilotprojekts – lai pārbaudītu, kā tas dzīvē strādā, un nākotnē jau pārietu uz pilnvērtīgu programmu, lai apzinātos visus riskus, visas problēmas un novērstu, pirms ir iesaistīts jau liels audzēkņus skaits. Jebkurā gadījumā Ventspils šajā projektā ir izcēlusies ar lielu partneru iesaisti.

 

Esam sociāli atbildīgs uzņēmums

Mikus Brakanskis, SIA Bucher Schoerling Baltic prokūrists

– Projektā iesaistāmies, jo Latvijas darba tirgū nav pietiekami daudz labi sagatavotu speciālistu, kas atbilstu mūsu uzņēmuma nepieciešamībām un arī specifiskajām vajadzībām. Nenoliegšu, ka savā ziņā motivācija iesaistīties ir sociālā atbildība jeb atbildība pret sabiedrību. Šī ir iespēja dot jauniešiem iespēju praktizēties un iegūt iemaņas, strādājot praktiskā vidē. Savukārt pieredzējušajiem darbiniekiem,varētu pat teikt – savas nozares speciālistiem, duālās izglītības programmas dod iespēju nodot savas zināšanas un darba prasmi tālāk. Uzņēmums Bucher Schoerling Baltic šobrīd ir labā pozīcijā, jo varam izvēlēties no visas grupas piemērotākos audzēkņus. Patīkami redzēt, ka katrā mācību grupā ir tie daži, kuriem tiešām ir vēlme apgūt izvēlēto arodu.

Šis pilotprojekts ir tikko aizsācies, mums visiem jau šobrīd ir skaidrs, ka vēl ir ļoti daudz darāmā. Laika gaitā, gūstot pieredzi, mums būs kopīgi jāpieņem grūti, uz nākotni vērsti lēmumi. Taču man ir pārliecība, ka mēs ejam pareizajā virzienā, un ir sajūta, ka visas puses iesaistās ar saviem laika un finansiālajiem līdzekļiem, cik nu kuram patlaban ir iespējams. Metinātāji, mehāniskās apstrādes darbinieki (frēzēšana, virpošana, CNC, lāzeroperatori, lokāmo iekārtu operatori), atslēdznieki, plaša profila mehāniķi, tehniskie darbinieki – patlaban visus darbiniekus uz šiem amatiem mums no paša sākuma ir jāapmāca vairāku mēnešu garumā. Tā arī ir mūsu motivācija aktīvi iesaistīties.

Audzēkņus atlasījām, skatoties pēc viņu sekmēm, attieksmes pret skolu, darbu un kolēģiem. Pēc vēlmes mācīties ko jaunu un degsmes apgūt arodu. Viņiem šī ir laba iespēja augt, it sevišķi tiem, kuri pirmie piedalīsies šajā projektā.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: