Stividorsabiedrība Ventplac gatavojas mainīt darbības vietu un pārcelties uz jauno sauskravu termināli, kura būvniecība drīz tiks pabeigta Ventspils brīvostas teritorijā starp Ventas tiltu un Apvedtiltu. Pēc jaunā termināļa apgūšanas, kas kļūs par specializētu koku ostu, Ventplac varēs piedāvāt saviem klientiem konkurētspējīgākas pakalpojumu cenas.
Gatavojas apgūt koku ostu
0Ierīko jaunu caurlaides punktu
Līdz novembra beigām jaunajam sauskravu terminālim ir jābūt pieņemtam ekspluatācijā, informē Ventspils brīvostas pārvaldnieka vietnieks Arnis Mazalis. Būvniecības noslēdzošajā posmā darbā aktīvi iesaistījusies arī kompānija Ventplac – jaunā termināļa operators, kas noslēdzis līgumu ar Ventspils brīvostu. Kompānija ar nepacietību gaida jaunā termināļa nodošanu ekspluatācijā, lai pārceltos uz jauno vietu. Ventplac saviem spēkiem būvē caurlaides punktu ar paceļamo barjeru, namiņu apsardzei. Pēc termināļa nodošanas ekspluatācijā tieši šeit būs galvenie vārti un iebrauktuve Ventspils ostas teritorijā Ventas kreisajā krastā. Ventplac savā pārvaldībā pārņem ne tikai no Ventspils brīvostas nomāto termināļa pirmās kārtas teritoriju 5,2 ha platībā, bet arī piegulošo teritoriju, kur nākotnē tiek prognozēta otrās un trešās kārtas būvniecība. Patlaban kompānija sakārto un labiekārto piegulošo teritoriju, pa kuru vēl nesen brauca smagā būvniecības tehnika. To ar lielu nepacietību gaida arī kompānijas pastāvīgie klienti. «Tiem, kas nodarbojas ar koksnes tirdzniecību, ir ļoti svarīgi saprast, ka Ventspils ostā sāk darboties specializēta koku osta,» saka Ventplac valdes priekšsēdētājs Aivars Baude.
Sadarbībā ar brīvostu un klientiem
Tiesa, lai operators sāktu darbību jaunajā terminālī, nepietiek tikai ar tā nodošanu ekspluatācijā. Gatavojoties darbības vietas maiņai, kompānijai ir jāsakārto birokrātiskās, administratīvās un juridiskās formalitātes un procedūras ar Latvijas Jūras administrāciju, robežsargiem un muitu, Valsts ieņēmumu dienestu un citiem. Tāpat ir jāreģistrē kompānijas jaunā adrese Rūpniecības ielā 25 un Skaidu ielā 9, jāievieš izmaiņas atļaujā par piesārņojošās darbības veikšanu un jāveic citas ar likumdošanu saistītās procedūras.
Kompānijai Ventplac šī pārcelšanās un jaunā termināļa apgūšana ir jauna pieredze, ar kādu līdz šim tā nav saskārusies. Tāpēc termināļa būvniecības laikā Ventplac cieši sadarbojas ar Ventspils brīvostu. Vajadzēja vērsties arī pie projektētājiem, lūdzot kaut ko izmainīt vai uzlabot. Tā radās šī novatoriskā ideja iegremdēt piestātnē staciju, no kuras var pieslēgties pie ūdensapgādes un elektrības. Tāds risinājums nekur Latvijā pagaidām netiek izmantots, taču tas ļaus racionāli izmantot piestātnes teritoriju un nekavēs mobilā portālceltņa kustību, uzsver Baude. Gatavojoties pārcelties, ir jākonsultējas arī ar klientiem. Tagad, piemēram, tiek risināts jautājums par namiņu, kas domāti termināļa klientu pārstāvjiem, renovāciju un pārcelšanu uz jaunu vietu.
Gatavojoties tehnikas pārvietošanai
Kad būs nokārtotas visas formalitātes, kas saistītas ar pārcelšanos, notiks tehnikas un iekārtu pārbāzēšana no NNVT termināļa teritorijas uz jauno koku ostu. Pirms diviem gadiem ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu Ventplac iegādājās Zviedrijā hidraulisko celtni ar paaugstinātu portālu Multi Docker. Pateicoties portālajam celtnim, terminālī varēja ieviest jaunas tehnoloģijas, paātrināt un palētināt pārkraušanas procesu, kā arī pārkraut zāģmateriālus un granulas. Portāla augstums – 5,4 metri – ļauj, ka zem tā var izbraukt dzelzceļa sastāvs. Pateicoties šai īpatnībai, koksni var kraut no vagoniem uzreiz kuģos. Jaunajā terminālī portāla celtni varēs izmantot ar pilnu jaudu un iedarbināt visas tā funkcijas, saka Baude. Patlaban kompānijas vadība meklē vislabāko risinājumu celtņa transportēšanai no NNVT teritorijas uz jauno termināli – demontēt un pārvest to pa sauszemi vai iekraut baržā un pārvest to pa Ventu. Tāpat ir jāpārved arī cita tehnika un mehānismi. Aivars Baude pieļauj, ka šis process varētu ilgt no viena līdz diviem mēnešiem. Koksni, kas jau atrodas NNVT terminālī, nepārvedīs uz jauno termināli, bet pārkraus no iepriekšējās Ventplac atrašanās vietas. Savukārt jaunie kravu sūtījumi pakāpeniski tiks nogādāti uz jauno termināli, skaidro Baude.
Piedāvās izdevīgāku tarifu
Pirms pusotra gada – 2012. gada maija beigās – brīvostas pārvalde un kompānija BMGS parakstīja līgumu par jaunā sauskravu termināļa būvniecību. 16 mēnešu laikā izbūvētas jaunas jaudas koksnes pārkraušanai Ventspils ostā – piestātne aptuveni 300 metru garumā, pie kuras varēs pārkraut vienlaikus divus vai pat trīs kuģus, kravas laukumi, inženierkomunikācijas, pievedceļi un dzelzceļi. Jaunā termināļa jaudas būtiski paaugstinās kompānijas Ventplac konkurētspēju, saka Baude. Pateicoties piestātnē izbūvētajam dzelzceļam, klientiem varēs piedāvāt jaunu pakalpojumu – koksnes iekraušanu no vagoniem tieši kuģos, iedarbinot ar pilnu jaudu portāla celtni Multi Docker. «Jaunajā terminālī varēsim palielināt koksnes pārkraušanas ātrumu un piedāvāt mūsu klientiem konkurētspējīgākus tarifus. Tas ir jo īpaši aktuāli tagad, kad valdība uzvēlusi ostām papildu nodokli,» norāda Baude.
Šā gada 10 mēnešos kompānija Ventplac pārkrāvusi 469 tūkstošus tonnu koksnes, kas ir par 6% vairāk nekā analoģiskā laika posmā pērn. «Jebkurā citā laikā 6% pieaugumu varētu vērtēt kā niecīgu. Taču pašreizējā pārejas laikā kompānijai šis ir labs rezultāts,» uzskata Baude.
SIA Ventplac
- Pārkrauj Ventspils ostā dažādus koksnes veidus – apaļkoku un beramkravas (šķelda un granulas)
- Ventplac pastāvīgie klienti – Latvijas valsts meži (vairāk nekā 60% no visa pārkraujamā apaļkoka), Kurekss (celulozes skaidas), SIA Pata AB (apaļkoks), ML Dvīņi (kurināmā šķelda), Zviedrijas kompānijas Rottneros Baltic un Billerudkorsnas Latvia (apaļkoks), Bio-Venta (rapšu granulas), vācu kompānija ACATimber (apaļkoks)
Ceram uz jaunām kravām
Viktorija Zeļenkeviča, SIA NNVT valdes locekle
– Atbrīvojoties platībai pēc kompānijas Ventplac aiziešanas no mūsu teritorijas uz jauno sauskravu termināli, mūsu kompānija cer izmantot to jaunu kravu piesaistīšanai. 15 gadu darbības laikā terminālis NNVT, kas tika uzbūvēts konteineru pārkraušanai, pārtapis par lielu un daudzfunkcionālu centru. Mēs nesēžam uz vietas, gaidot konteinerlīniju atvēršanu, bet strādājam dažādos virzienos – ar ģenerālkravām, smagajām, lielgabarīta kravām, projektkravām, pārkraujam lauksaimniecības un riteņtehniku. Šogad Ventspils ostā un mūsu terminālī ir pārkrauti katerpīlāri – milzīgas kravas automašīnas, kas tiek izmantotas kalnrūpniecībā. Esam saņēmuši mašīnas ar kuģiem demontētā veidā un uzkrāvuši tās uz dzelzceļa platformām, kas ir nosūtītas uz Sibīriju. Papildu platības pēc Ventplac aiziešanas izmantojam riteņtehnikas izvietošanai – Baltkrievijas kravas mašīnas MAZ, traktoru Belarusj, kombainu. Otro gadu strādājam ar metāliem, kas iet caur Ventspili no Eiropas uz Krieviju un Baltkrieviju. Kravu īpašnieki ir ieinteresēti metāla pārkraušanas apjomu palielināšanā caur Ventspili, tomēr šim nolūkam pietrūkst noliktavas telpu. Jaunā noliktava ir vajadzīga arī tam, lai zem jumta pārkrautu arī konteinerkravas (no noliktavas konteineros, un otrādi). Mēs ļoti ceram, ka, attīstoties rūpnieciskajām ražotnēm Ventspilī, mūsu terminālī pieaugs vietējo kravu apjoms, toskait arī konteineru.
Komentāri (0)