Šogad Tilta svētkos ventspilnieki svinēs trīs gadu jubileju, kopš ekspluatācijā ir nodota būve, kas ir unikāla visā Latvijā. Līdz tam laikam tilta projektētājs – kompānija Witteveen +Bos Latvia – plāno nomainīt tilta paceļamās daļas slēgmehānismu, lai nākotnē neapšaubītu tilta konstrukcijas drošību un ilgmūžību.

Līdz ar to oktobrī tiek plānots slēgt Ventas tiltu maksimāli uz trīs nedēļām. Šajā laikā transporta kustība tiks novirzīta pa Apvedtiltu.

 

Ventas tiltu rekonstruēja 2010. gada beigās, kā rezultātā tas atdzima un kļuva par vienīgo paceļamo tiltu Latvijā. Tilta rekonstrukcija bija liela Ventspils brīvostas pārvaldes projekta Pievedceļu rekonstrukcija Ventspils ostas termināļiem sastāvdaļa. Pēc tilta rekonstrukcijas tā vidējais laidums kļuva paceļams, nodrošinot kuģošanu pa Ventu uz augšu līdz Apvedtiltam kuģiem, kuru garums ir līdz 130 m, platums – līdz 22 m, bet iegrime – līdz 7 m, un Ventspils brīvostas piegulošās teritorijas attīstību. Tilta rekonstrukciju projektēja Holandes kompānija Witteveen+Bos, būvdarbus veica Latvijas kompānija AS Latvijas tilti.

 

Gandrīz trīs gadus ekspluatējot tiltu, konstatēts, ka slēgmehānismos starp abu paceļamo daļu konstrukcijām rodas pārāk liela brīvkustība, kas izraisa pārmērīgi lielu tilta paceļamo daļu vibrāciju, skaidro Ventspils brīvostas pārvaldnieka vietnieks Arnis Mazalis. Pašreizējais slēgmehānisms projektēts ar nelielu spraugu un nenodrošina iespēju šo atstarpi regulēt. Vienīgā iespēja, kā atrisināt šo problēmu, ir nomainīt slēgmehānismu pret jaunu, kurā nebūs tādas spraugas un kas nodrošinās blīvu savienojumu starp divām paceļamās daļas konstrukcijām slēgtā stāvoklī. Šī problēma neliedz turpināt izmantot tiltu, tomēr ilgtermiņa perspektīvā tā varētu pasliktināt tilta tehnisko stāvokli nākotnē, norāda Mazalis. Patlaban agrāk neprognozētā vibrācija negatīvi ietekmē dekoratīvo tilta apgaismojumu, kas atrodas uz paceļamās daļas.

 

Tilta projekta autors – kompānija Witteveen+Bos, apzinoties neveiksmīgo slēgmehānisma sākotnējo izvēli, izstrādājis jauna mehānisma risinājuma projektu, kura konstrukcija neparedz atstarpi un kas nodrošina blīvu tilta paceļamo daļu savienošanos. Šī pati kompānija ir gatava organizēt un finansēt visus darbus, kas saistīti ar slēgmehānisma nomaiņu, skaidro Mazalis. Savukārt Ventspils brīvostas pārvalde nolēmusi, ka mehānisma nomaiņu vajadzētu veikt šogad, jo novembrī plānots pieņemt ekspluatācijā jauno sauskravu termināli Ventas kreisajā krastā starp Ventas tiltu un Apvedtiltu. Slēgmehānismu vajadzētu nomainīt līdz tam brīdim, kad sāks darboties jaunais terminālis, lai neapgrūtinātu tā darbību un koksnes pārkraušanu, uzskata Mazalis. Vienlaikus ar slēgmehānisma maiņu Ventspils brīvosta plāno nomainīt arī tilta paceļamās daļas segumu, kas 2010. gadā tika uzlikts nepiemērotos laika apstākļos, kā arī veikt citus nepieciešamos darbus.

 

Slēgmehānisma nomaiņas darbus plānots uzsākt šī gada 5. oktobrī un pabeigt līdz šī gada 23. oktobrim. Šajā laikā Ventas tilts būs slēgts visu veidu kustībai. Transporta kustība tiks novirzīta uz Apvedtiltu. Kustības dalībnieki, kā arī gājēji tiks informēti par tilta slēgšanu, kustības shēmas izmaiņām un transporta novirzīšanu uz Apvedtiltu.

Tāpat, kā notika Ventas tilta rekonstrukcijas laikā, gājējiem tiks nodrošināts sabiedriskais transports, lai nokļūtu no viena Ventas krasta uz otru. Visus izdevumus, kas saistīti ar apvedmaršruta ieviešanu un uzturēšanu, kā arī kompensāciju sabiedriskajam transportam, kuram vajadzēs izmantot Apvedtiltu un nepieciešamības gadījumā nogādāt gājējus no viena Ventas krasta otrā, segs kompānija Witteveen +Bos Latvia, uzsver Mazalis.

 

Ar atbildību par būves ilgmūžību

Oskars Zivtiņš, projektu Witteveen+Bos Latvia vadītājs

Ventas tilta abu paceļamo daļu slēgmehānisms savā pašreizējā izpildījumā pilnībā nodrošina savu funkciju. Tomēr tā trūkums ir tāds, ka mehānisms neparedz regulēšanas iespēju, proti, nav iespējams regulēt atstarpi starp slēgmehānisma daļām, kad tilta paceļamās daļas atrodas slēgtā stāvoklī. To var salīdzināt ar slēdzeni durvīs, kur starp slēdzenes mēlīti un ligzdas vietu stenderē ir par 1 mm lielāka atstarpe nekā nepieciešams. Tādā gadījumā durvis joprojām pilnībā pildīs savu funkciju, taču dažādu spēku iedarbībā tās mazliet kustēsies un slēdzenes mēlīte, atsitoties pret ligzdas malām stenderē, radīs āmura sitieniem līdzīgu troksni, kas turpmāk tikai pieaugs un vienā brīdī kļūs nekomfortabls, kaitinošs.

 

Tāpat ir ar tilta slēgmehānismu. Pašreizējā slēgmehānisma konstrukcijā, kad tilta paceļamās daļas ir slēgtā pozīcijā, starp slēdzenes tapu un uztvērējbloku ir paredzēta 5 mm sprauga, kura, tilta laidumiem atrodoties nenoslogotā stāvoklī, sadalās 2,5 mm augšpusē un 2,5 mm apakšpusē. Kā liecina Ventas tilta ekspluatācijas prakse, brīvkustības dēļ slēgmehānismā rodas klaudzēšana un vibrācijas. Šo slēgmehānisma fenomenu pamanījām pēc tilta nodošanas ekspluatācijā. Tas nerada nekādas problēmas, izņemot raksturīgo klaudzēšanu, kad tiltu šķērso smagais transports – autobuss vai īsas bāzes kravas automašīna.

 

Esam aptaujājuši autovadītājus, un viņi ir apstiprinājuši, ka problēmas nejūt, šķērsojot tiltu. Klaudzēšanu un vibrācijas noteikti ir pamanījuši gājēji. Lai ar laiku, šai spraugai palielinoties, nerastos nekomfortablas tilta laiduma vibrācijas, kas negatīvi varētu ietekmēt tilta paceļamā laiduma konstrukciju, mūsu uzņēmums izstrādājis projektu uzlabotā slēgmehānisma uzstādīšanai. Sadarbībā ar pasūtītāju ir pieņemts lēmums nomainīt slēgmehānismu.

 

Kopējās lietas un tilta ilglaicīgas kalpošanas interesēs mūsu uzņēmums nolēma nezaudēt laiku vainīgās puses meklēšanā, bet uzņemties iniciatīvu, nomainot slēgmehānismu pret jaunu, kurā spraugu starp tā daļām būs iespējams precīzi noregulēt līdz milimetra desmitdaļai. Šo mehānismu jau gatavo Holandē, septembra beigās tas tiks nogādāts Ventspilī. To uzstādīs un attiecīgi automātiku noregulēs kompānija SZMA V, kas apkalpo visu Ventas tilta paceļamo daļu.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: