Aiz slēgtā tipa ogļu termināļa pagaidām ventspilnieku acīm neredzami norisinās Ventspils ostas pirmā un vecākā naftas muliņa demontāžas darbi. Devāmies iemūžināt vēsturisko mirkli ar fotokameru un piedāvājam nelielu ieskatu par to, kā norisinās nojaukšanas darbi.
Pirmais naftas muliņš tiek nojaukts
0Daudz jau ir izdarīts – demontēti muliņa tauvošanās pāļi. Atlicis sagatavot attīrīšanas poligonu, sākt izvest piesārņoto grunti un attīrīt to no naftas produktiem.
Tā naftas muliņš, pie kura nu jau tālajā 1961. gadā piestāja pirmais naftas tankkuģis Ventspils ostā, izskatījās vēl nesen. Tam līdzās uzcelts un veiksmīgi darbojas modernais slēgta tipa ogļu pārkraušanas terminālis Baltic Coal Terminal. Šī termināļa izveide jau sākotnēji bija plānota divos posmos, lai rezultātā sasniegtu kopējo kravu apgrozījumu 10,5 miljoni tonnu gadā. Šobrīd, strādājot vienā piestātnē, terminālis jau sasniedzis apgrozījumu aptuveni 5 miljoni tonnu gadā. Lai izbūvētu otru piestātni, jānojauc terminālim līdzās esošais un savu laiku nokalpojušais 1. naftas muliņš. Pēc tam, pēc padziļināšanas darbu veikšanas, pie termināļa varēs piestāt paši lielākie ogļu kuģi, un tas nozīmē iespēju palielināt kravu apgrozījumu. Pēc papildu aprīkojuma uzstādīšanas termināļa jauda sasniegs jau minētos rādītājus – 10,5 miljoni tonnu gadā.
Pilnsabiedrības LNK Industries Eko pārstāvis, demontāžas projekta vadītājs Rolands Zelts stāsta, ka šobrīd visi nojaukšanas darbi norisinās bez būtiskiem sarežģījumiem un, lai arī projekts ir Latvijā unikāls, laikietilpīgs un sarežģīts, līdz šim nav bijis pamata apšaubīt inženieru un citu speciālistu prasmes, plānojot demontāžu. Pirmā demontāžas posma darbi šobrīd jau paveikti, tagad notiek gatavošanās grunts izvešanai. Tā tiks nogādāta bijušajā attīrīšanas iekārtu teritorijā Dzintaru ielā, tur pēc īpašas, līdz šim Latvijā neizmantotas tehnoloģijas attīrīta un, ja rezultāts būs tāds, kā paredzēts attīrīšanas tehnoloģiju aprakstā, un grunts pilnībā būs attīrīta no naftas produktu piesārņojuma, tiks aizvesta uz Ventspils slēpošanas kalnu. Līdz ar to var teikt, ka muliņš pazudīs, bet kalns – augs.
Šobrīd jau demontēts muliņa gala pālis un starppālis, vēl atlicis demontēt tā darba daļu (tērauda rievsienu un dzelzsbetona virsbūvi) un izvest grunts uzbērumu. Salīdzinot ar blakus esošo ogļu termināļa piestātni, redzams, ka muliņš pēc saviem apjomiem sarucis uz pusi. Četri pāļi, kas paceļas arī virs ūdens, nav vecā muliņa paliekas, bet gan pagaidu pāļi. Tie iedzīti, lai būtu, kur piestiprināt peldošo celtni, kas ir galvenais darba instruments šābrīža nojaukšanas darbos.
Peldošais celtnis Viking atgādāts no Igaunijas, un tas ir neaizstājams palīgs demontāžas darbos, kas šobrīd norisinās galvenokārt uz ūdens un zem tā. Lai arī ar aci nav redzams, paveikts jau daudz.
Grunts attīrīšanas poligons tiks ierīkots Ūdekas bijušo attīrīšanas iekārtu dūņu laukumos. Tas ir jau sagatavots betonēšanas darbiem. Tiklīdz būs uzbūvēts SIA «Ventspils nafta» termināls» piederošo cauruļvadu šķērsošanas pārvads, lai poligonam varētu piekļūt smagā tehnika, laukuma ierīkošana tiks pabeigta un varēs uzņemt pirmās grunts kravas no naftas muliņa. Attīrīšanai tiks izmantota virsmaktīvā viela, kas atdalīs no grunts naftas produktus. Pēc grunts skalošanas, izmantojot ķīmiskos reaģentus, tiks attīrīts arī ūdens, ko atkārtoti izmantos skalošanai. Gan attīrītajai gruntij, gan ūdenim tiks veiktas laboratoriskās analīzes, lai pārliecinātos, vai tajā nav palicis naftas piesārņojums. Taču dūņu piejaukumu, kas iespējams gruntī, un citus nosēdumus nogādās bīstamo atkritumu poligonos Jelgavas un Dobeles novadā.
Ventspils ostas 1. naftas muliņa demontāžu veic pilnsabiedrība LNK Industries Eko, kas uzvarēja Ventspils brīvostas pārvaldes iepirkuma konkursā ar zemāko līgumcenu – Ls 4 159 132.
Komentāri (0)