Ar oficiālu sadarbības līgumu starp Ventspils un Odesas ostu noslēgusies Valsts prezidenta Andra Bērziņa vizīte Ukrainā, kurā piedalījās arī Ventspils brīvostas pārstāvji.

Tieši ostu turpmāko sadarbību tranzītkravu piesaistē delegācijas dalībnieki atzīst par galveno panākumu, paredzot, ka līgums ir iespēja attīstīt transporta koridoru starp Baltijas jūru un Melno jūru. Viens no reālākajiem projektiem ir Turcijas konteinerkravu tranzīts caur Odesas un Ventspils ostu uz Skandināviju. Interesanti, ka saistība starp Ventspili un Odesu ir jau vēsturiska. Padomju gados, kad norisinājās strauja Ventspils ostas attīstība, tieši Odesas desants mūsu pilsētā lika lietā savas zināšanas un prasmes.

 

Valsts prezidenta Andra Bērziņa oficiālās vizītes laikā Ukrainā Ventspils brīvostas pārvaldes un Odesas tirdzniecības ostas pārstāvji parakstīja sadarbības līgumu. Ventspils brīvostas pārvaldi valsts delegācijā Ukrainā pārstāvēja pārvaldnieka vietnieks Guntis Drunka un Mārketinga un attīstības nodaļas projektu vadītājs Mārcis Nēliuss. Kopumā Latvijas un Ukrainas biznesa forumā piedalījās 49 Latvijas uzņēmēji, iegūstot vērtīgus biznesa kontaktus un iezīmējot nākotnes sadarbības projektus. Taču līgums, kas paredz attīstīt transporta koridoru starp Melno un Baltijas jūru, veicinot kravu pārvadājumus pa dzelzceļu ar konteinervilcienu ZUBR, īpaši no Melnās jūras reģiona uz Skandināviju jeb Ziemeļvalstīm, tiek atzīts par vienu no galvenajiem vizītes ieguvumiem.

 

Latvijas un Ukrainas amatpersonas sarunas par Ukrainas tranzītkravu piesaisti Latvijas, Igaunijas un Baltkrievijas apsaimniekotajam konteinervilcienam ZUBR bija aizsākušas jau iepriekš, bet vizītes laikā notika oficiāla sadarbības līguma parakstīšana. Taču sadarbība starp Latviju un Ukrainu transporta jomā nav jaunums. Jau izveidojušās ciešas partnerattiecības, taču pastāv iespēja turpināt tās attīstīt, īpašu uzmanību veltot tranzīta potenciāla attīstīšanai, uzsvēra Latvijas Republikas satiksmes ministrs Anrijs Matīss un Ukrainas infrastruktūras ministrs Vladimirs Kozaks, oficiālās vizītes laikā tiekoties Ukrainas galvaspilsētā Kijevā.

 

Perspektīvā tiek skatīta iespēja iesaistīt ZUBR projektā Turciju, kas izrāda aktīvu interesi par Ukrainas ostām. Turcija izteikusi gatavību sūtīt savus konteinerus uz Skandināviju jeb ar kuģiem līdz Ukrainai, pēc tam pa dzelzceļu ar konteinervilcienu – līdz Latvijai, bet tālāk – atkal ar kuģiem uz Skandināviju. Lai arī no savstarpējās sadarbības starp abiem reģioniem iegūtu arī pārējās Baltijas ostas, Ventspils priekšrocība ir prāmju savienojumi ar Zviedriju, skaidro Satiksmes ministrijā. Jāatgādina, ka jau iepriekš, 2011. gadā, ministrijas pārstāvji, tiekoties ar Ukrainas amatpersonām, kas viesojās Latvijā, pārrunāja iespēju savstarpēji sadarboties kravu tranzītā pat ar tālākajiem Austrumu reģioniem, tostarp Indiju.

 

Interesanti

Savulaik, kad padomju gados aktīvi attīstījās Ventspils osta, Ventas krastos regulāri esot izcēlies Odesas desants. Tā smejoties dēvēja ostas speciālistus, kas bija beiguši Odesas Jūras flotes inženieru institūtu. Daudzi no šīs mācību iestādes absolventiem tolaik tika nosūtīti darbā uz Latvijas ostām, tostarp Ventspili. Tolaik aptuveni deviņdesmit procenti no Latvijas ostu speciālistiem bija apguvuši zinības tieši Odesā. Šobrīd daļa no tiem jau pensijā, tomēr daudzi vēl aizvien strādā Ventspils ostas uzņēmumos. Interesanti, ka institūta absolventi ir aktīvi salidojumu rīkotāji un viens no tādiem pirms gadiem norisinājās tieši Ventspilī.

 

Odesas osta

Odesas osta ir viena no lielākajām Melnās un Azovas jūras ostām, jau kopš sendienām bijusi nozīmīgs punkts Austrumu un Rietumu tirdzniecības ceļā. Odesas osta pēc kravu apgrozījuma ir lielākā osta Ukrainā un lielākā pasažieru pārvadājumu osta Melnajā jūrā. Ostā tiek pārkrauti nafta un naftas produkti, sašķidrinātā gāze, augu eļļas, tehniskās eļļas, visu izmēru konteineri, kā arī metāla produkti un beramkravas. Ostas teritorijā darbojas 8 sauskravu termināļi, pasažieru terminālis, naftas osta un divi konteineru termināļi, termināļi augu un tehnisko eļļu apstrādei, specializētas piestātnes ro-ro tipa kuģiem un graudu pārkraušanai. Ostā ir īpaša teritorija, kurā atrodas speciālā ekonomiskā zona Porto-Franco.

 

Ventspils ir aktīva

 

Andris Maldups, LR Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas departamenta direktors

– Konteinervilciens ZUBR izveidots tādēļ, lai straujāk attīstītu konteinerpārvadājumus pa dzelzceļu. Kā zināms, Latvijas dzelzceļam jau uzkrāta liela pieredze, palaižot konteinervilcienu Baltica Transit uz Kazahstānu un citām Centrālāzijas valstīm. Balstoties uz šo pieredzi, sadarbībā ar Igaunijas, Baltkrievijas un Ukrainas dzelzceļa kompānijām tika nolemts izveidot arī konteinervilcienu, kas savieno Melno jūru ar Baltijas jūru. Tas savieno Odesas un Iļjičevskas ostas ar Latvijas ostām – Rīgas, Ventspils un Liepājas –, kā arī Tallinas ostu Igaunijā. Vienkāršiem vārdiem runājot, jāsaka, ka lēmums izveidot konteinervilcienu pēc būtības ir apņemšanās veicināt konteinerpārvadājumus kādā potenciāli perspektīvā virzienā. Tas nozīmē, ka visu iesaistīto valstu dzelzceļa uzņēmumi vienojas par speciālām pārvadājumu tarifu likmēm un speciāliem nosacījumiem, lai šāds pakalpojums būtu pievilcīgs kravu īpašniekiem. Līdz šim šo vilcienu vairāk izmantojuši Baltkrievijas kravu nosūtītāji, sūtot kravas uz Latvijas ostām. Pagājušajā gadā izdevies piesaistīt jaunu kravu plūsmu no Igaunijas un Ukrainas.

 

Ventspils osta ir ļoti aktīva, meklējot jaunus klientus un jaunas kravu plūsmas. Tādēļ tā spērusi nozīmīgu soli arī šī konteinervilciena sakarā. Domāju, ka sadarbības līguma noslēgšana starp Ventspils un Odesas ostām dos nozīmīgu signālu, ka konteinervilciens ZUBR ies arī uz Ventspili, ka abas ostas sadarbosies, lai piesaistītu kravas gan no Melnās jūras reģiona, gan arī Skandināvijas valstīm. Ventspils ostai ir labi prāmju savienojumi ar NīneshamnuZviedrijā. Tā ir laba iespēja piesaistīt Zviedrijas kravu īpašniekus, importētājus un eksportētājus, lai viņi izmantotu gan Ventspils ostu, gan konteinervilcienu ZUBR. Savukārt dienvidos lielu interesi paudusi Turcija, kas var dot nozīmīgu kravu plūsmu ziemeļu virzienā.

 

Līgums ar Ventspils ostu, nevis Rīgas vai Liepājas, parakstīts tādēļ, ka šoreiz ventspilnieki bijuši vairāk ieinteresēti un nākuši ar savu iniciatīvu. Tas, protams, neuzliek nekādus ierobežojumus citām ostām. Arī Rīgas un Liepājas ostas aktīvi strādā pie kravu piesaistes no Melnās jūras reģiona, un konteinervilciens ZUBR sadarbosies arī ar tām.

 

Melnās jūras virzienā

 

Aivars Lembergs, Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs

– Valsts prezidenta oficiālās vizītes laikā Ukrainā tika parakstīts līgums starp Odesas un Ventspils ostas pārvaldēm. Jāatzīmē, ka mums jau ir aktīva sadarbība ar Baltijas jūras un Ziemeļu jūras ostām. Brīvostas pārvalde aktīvi kontaktējas arī ar Ķīnas ostām. Ar šo vienošanos sadarbības ģeogrāfija paplašinās uz Melno jūru, taču, tā kā šī ir ilgstoša sadarbība, tad, lai tā dotu rezultātus, jārēķinās, ka paies ne viens vien gads. Viens no konkrētajiem Ventspils brīvostas un Odesas ostas sadarbības mērķiem ir akcentēt konteinervilciena ZUBR projekta perspektīvu, kurā Latvija saredz iespēju attīstīt transporta koridoru starp Baltijas un Melno jūru, tādējādi nodrošinot kravu plūsmu starp diviem ekonomiski aktīviem reģioniem. Ostas plāno sadarboties kravu apgrozījuma veicināšanā, tai skaitā informācijas apmaiņā par kravu veidiem un apjomiem; savstarpējā loģistikas attīstībā, īpaši konteineru vilciena ZUBR maršruta popularizēšanā; kravu pārvadājumu piesaistē, aktīvi iesakot loģistikas un kuģošanas kompānijām izmantot otras puses ostu konteineru un citu kravu pārvadājumiem; informācijas un pieredzes apmaiņā saistībā ar ostu izbūvi un attīstību, moderno tehnoloģiju un aprīkojuma pielietošanu; rūpniecības attīstības veicināšanā.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: