Jebkurš Ventspils brīvostā ienākošs ārvalstu karoga kuģis var tikt pakļauts Ostas valsts kontrolei, līdzīgi kā tiek pārbaudītas automašīnas, izejot tehnisko apskati. Nesen ostā veica Libērijas sauskravas kuģa Alianca River pārbaudi, kuras laikā pirmo reizi mūsu ostā no kuģa nolaida brīvi krītošu glābšanas laivu.

Saskaņā ar Parīzes Saprašanās memorandu (Paris MoU), kuģi tiek pakļauti Ostas valsts kontrolei. Parīzes Saprašanās memorandu 1982. gadā izveidoja atsevišķas valstis, lai nepieļautu zema standarta kuģu izmantošanu starptautiskajā kuģošanā. Pašlaik memorandā ir 27 dalībvalstis; Latvija memorandam oficiāli pievienojās 2005. gadā.

Ventspilī ārzemju karoga kuģu atbilstību starptautisko kuģošanas drošību reglamentējošo aktu prasībām veic Latvijas Jūras administrācijas Kuģošanas drošības inspektori Andrejs Tīrmanis un Guntis Mūrnieks, kuri pilda arī Ostas kapteiņdienesta loču pienākumus. To, cik bieži katram kuģim jāveic pārbaude saskaņā ar Parīzes Saprašanās memorandu nosaka starptautiskā datubāze Thetis, kurā tiek ievadīta informācija par kuģi, stāsta Tīrmanis.

Informācija par ostā ienākošajiem kuģiem tiek saņemta no starptautiskās informācijas sistēmas SafeSeaNet, kuru izmanto arī Ventspils brīvostas dienesti. Inspektoriem ir tiesības pārbaudīt jebkuru kuģi, kas ienāk ostā, un, ņemot vērā vairākus faktorus, tiek veikta sākotnējā, detalizētā vai paplašinātā inspekcija. Sākotnējā inspekcija paredz dokumentu pārbaudi un kuģa vizuālo apskati, detalizētā – konkrētu kuģa vietu pārbaudi, savukārt paplašinātās inspekcijas laikā veic kuģa komplekso pārbaudi, ieskaitot mācību trauksmes.

Reizi pusgadā nepieciešams veikt brīvi krītošas glābšanas laivas pārbaudi darbībā. Ostas apstākļi ne vienmēr ir piemēroti šādai operācijai, tādēļ visbiežāk to dara atklātā jūrā, skaidro Tīrmanis. Situācija, kad iespējama brīvi krītošas laivas nolaišana ūdenī, kuģim atrodoties piestātnē, ir diezgan reta.

Nesen ostā tika veikta Libērijas sauskravas kuģa Alianca River pārbaude. Kuģim veica paplašināto inspekciju, kuras laikā pārbaudīja, vai kuģa komanda nepieciešamības gadījumā ir gatava izmantot glābšanas laivu. Ventspils brīvostas vēsturē šī bija pirmā reize, norāda inspektors.

Kuģu pārbaude – tā nav tikai formāls Ostas valsts kontroles pienākums, bet arī starptautisks Latvijas Jūras administrācijas vērtējums, lai pārliecinātos, ka kuģis tiešām atbilst visiem starptautiskajiem drošības standartiem. Ja ostā ienāk kuģis ar sliktu vēsturi, kam raksturīgas biežas aizturēšanas ostās tehnisku vai kādu citu problēmu dēļ, ostas valsts kontroles inspektoriem ir pienākums kuģi pārbaudīt un nekādā gadījumā to nelaist prom, ja kuģis neatbilst drošības prasībām, stāsta Tīrmanis.

Apskarti foto!

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: